Pešia turistika na Slemä a Ohnište

02.05.2024

Vzdialenosť 17 km

Prevýšenie +1148 m stúpanie, -1148 m klesanie

Liptovská Porúbka - Brtkovičná dolina - Brtkovica - Slemä - Michalovské sedlo (Zadná poľana) - Predná poľana - Ohnište a späť

Túra sa začína za obcou Liptovská Porúbka pri opustenom areáli ŠVP, v ktorom sa nachádza veľké futbalové ihrisko, kde si môžete nechať zaparkované auto.

Po asi 100 metroch prídete k pamätnej tabuli, ktorá oznamuje, že vstupujete do bývalého vojenského a partizánskeho priestoru z obdobia Slovenského národného povstania. Pri tabuli treba odbočiť z prašnej cesty doľava do lesa po červenej značke smer Brtkovica. Prvá časť túry vedie po červenej značke Brtkovičnou dolinou, popri potoku. Ihneď po vstupe do lesa sa začína neustále stúpanie, sem-tam korytom potoka, ktoré môže trošičku pripomínať niektoré časti Jánošíkových dier z Malej Fatry. Po celú cestu dolinou je možné nachádzať veľa lesných plodov, maliny, černice až po veľmi veľa húb. Tesne pred koncom doliny sa červená značka mení na krátky čas na modrú a vy prichádzate k malebnej chate, ktorá sa nachádza uprostred lesa pri potoku, bez prístupu autom. Na konci doliny sa vychádza z lesa na veľkú lúku, na ktorú vedie lesná cesta prístupná autom.

Na lúke sa nachádza turistické rázcestie Brtkovica. Trasa následne vedie po zelenej značke, ako inak ďalším stúpaním, pre zmenu cez vysoké kríky malín. Našťastie malinčie asi po 10 minútach končí a je možné vyjsť na kamenistú cestu, z ktorej sa otvárajú prvé výhľady, najmä na Vysoké Tatry. Po ceste sa dostanete na úpätie hory Slemä, kde opätovne vstupujete do lesa. Trasa pokračuje neustálym stúpaním formou serpentín po zelenej značke. Asi v polovici sa nachádza drevená lavička s ďalším pekným výhľadom. Postupne sa dostanete na vrchol kopca, kde sa nachádza rázcestník Slemä. Vrak lietadla je asi 100 metrov mimo hlavnej trasy na významovej odbočke "výhľad" (zelený trojuholník v bielom štvorci). Z miesta nehody sa medzičasom stalo pamätné miesto, o čom svedčí veľká pamätná tabula s množstvom vencov a sviečok. Ďalej pokračujete smer vrch Ohnište so skalným okom, čo je konečný cieľ túry.

Po zelenej značke zostúpite asi 150 výškových metrov do malého nezalesneného Michalovského sedla. Trasa ďalej pokračuje miernym stúpaním cez lúku Zadná poľana do lesa a ďalej miernym klesaním až po rázcestie pod Ohnišťom (Predná poľana), kde je odbočka na vrch Ohnište. Vystúpate späť stratených 150 výškových metrov a dosahujete váš cieľ. Nevynechajte zachádzku na skalné okno, ktoré sa nachádza kúsok nižšie (mimo značky) a prístup k nemu je len po úzkej skalnej rímse, kde si určite užijete výhľad na hrebeň Nízkych Tatier a ich najvyšší vrch Ďumbier.

Späť sa dostanete rovnakou trasou. Po miernej lúke Zadnej poľany (Michalovské sedlo) pred opätovným začatím stúpania na vrch Slemä si treba dať pozor, pretože z tohto miesta vedú dve vyšliapané cesty a ani na jednej sa v tomto mieste nenachádza zelená značka. Od vrchu Slemä trasa pokračuje neustálym klesaním, cez Brtkovičnú dolinu späť do Liptovskej Porúbky. Trasa by sa dala zvládnuť za 7h.